Hoe in crisistijden toch ook weer mooie initiatieven ontstaan bij Horeca-Catering WerkPro

Toen er door de Minister President in maart een “lock-down” werd afgekondigd, zijn we bij de catering alles gaan leeghalen, schoonmaken, opruimen, ordenen, kortom: er kon niet meer gekookt worden want we konden geen gasten meer ontvangen in onze Eeterie.

Tijdens dit opruimen en ondertussen ook geluiden van bewoners uit de wijk en de gemeente Midden-Groningen, kwamen we tot de conclusie dat deze periode voor veel van onze gasten, maar daarnaast ook voor gasten van Samen aan Tafel en klanten van de Voedselbank erg moeilijk is. Naast de maaltijden die ze nu missen, zijn ook de nodige sociale contacten weggevallen. Eenzaamheid en sociale isolatie lagen volgens de initiatiefnemers op de loer.

Vanuit de Gemeente Midden-Groningen, Stichting Samen aan Tafel, de Voedselbank en Stichting WerkPro ontstond het idee om hier iets aan te gaan doen middels afhaalmaaltijden. Vanuit de gemeente werd een start-donatie gedaan voor dit project en met de inachtneming van de voorschriften van het RIVM werden er plannen uitgedacht. Met telkens verschillende groepjes mensen gingen we hiermee aan de slag bij ons project om dit alles te realiseren. De deelnemers die bij WerkPro-Horeca-Catering werken waren ontzettend blij dat ze ondanks de crisis tóch iets konden blijven betekenen. Zo kunnen nu de klanten van de Voedselbank en de gasten van Samen aan Tafel een maaltijd halen voor een gereduceerd tarief; daarnaast kunnen gasten die niet in deze doelgroep vallen uiteraard ook bij ons terecht voor een afhaalmaaltijd voor de normale prijs, op de dinsdag en de donderdag. Vanaf 16.30 uur kan de maaltijd worden gehaald. Belangstellenden moeten zich opgeven van te voren, telefonisch (0598-326237) of per mail (cateringhoogezand@werkpro.nl) en bij die opgave krijg je een tijdstip door wanneer de maaltijd gehaald kan worden. De vrijwilligers van Samen aan Tafel, ondersteund door vrijwilligers vanuit de bewonersorganisatie Spoorstraat Kieldiep checken bij de ingang: naam, tijdstip, aantal maaltijden en gezondheid. Ook wordt hier goed in de gaten gehouden: de doorstroming van binnenkomen, betalen, halen maaltijd en via de achteruitgang naar buiten, dit ivm het max. aantal mensen die aanwezig mogen zijn in de ruimte. Op 9 april gingen de eerste afhaalmaaltijden over de toonbank. Het initiatief bleek een succes en zo wordt er nu gekeken naar meer financiële ondersteuning om dit initiatief langer te kunnen blijven voortzetten; de cirisis is nl. nog niet voorbij…….

We zijn de Rotary-afdeling Hoogezand heel erg dankbaar voor een bedrag die zij al hebben toegezegd voor dit project en we hopen dat andere mogelijkheden die nu nog worden onderzocht ook zullen kunnen bijdragen tot een voortzetting. Daarnaast zijn er af en toe ook erg leuke donaties van organisaties in natura, zoals bv. de Wibra Hoogezand die hun over gebleven Paasartikelen na de Paasdagen hebben geschonken, om uit te delen aan de mensen van de afhaalmaaltijden; tevens kregen we eens kippenpoten gedoneerd van een bedrijf die liever anoniem wil blijven.

Ondertussen bleven onze deelnemers in de keuken vindingrijk en is er ook meer bedacht wat er zoal nog mogelijk is om voor onze “afhaal-service” te kunnen gaan maken. Inmiddels hebben we op de woensdag en vrijdag tussen 11.30-13.30 uur onze overheerlijke loempia’s weer terug. En voor ’t weekend kun je een heerlijke eigen gemaakte cake bestellen of een heerlijke borrel-hapjesschaal voor 2 (of meer) pers. Alles via de bestelmogelijkheden zoals hier boven omschreven.

01-06-2020: dan mogen we nog weer iets meer in de horeca. Dan gaan we weer voorzichtig iets betekenen voor mensen die bij ons willen komen lunchen of weer andere diensten van ons willen afnemen. Ons plan (geheel volgens de geldende richtlijnen) ligt klaar om weer van start te gaan. Hoe?

  • De eeterie gaat tussen de middag weer open. 11.30-14.15 uur.
  • Gasten moeten reserveren als ze willen komen; handig is om dan ook alvast door te geven wát je wilt eten.
  • Er mogen max. 30 gasten in de ruimte, maar i.v.m. de 1,5 m.-afstand-regel is bij ons 16 gasten max. voor binnen. Buiten op ons terras kunnen ook nog eens 8 gasten zitten.
  • Er wordt gevraagd (zowel bij reservering als bij binnenkomst) of je gezond bent.
  • Bij binnenkomst: handen desinfecteren.
  • Er kunnen maximaal 3 personen met 1,5 m. afstand aan tafel zitten. Voor grotere gezinnen geldt deze regel niet
  • We komen niet aan tafel bedienen, maar als de bestelling klaar is zal het dichtbij op een karretje worden gezet, zodat je zelf kunt afnemen.
  • Bij vertrek zullen tafel/stoel/menukaart etc. schoongemaakt worden.
  • De 1,5 m. afstand zal in acht genomen moeten worden.
  • Toiletbezoek is mogelijk (max. 1 persoon); via de routing die is aangegeven.
  • Betalen zoveel mogelijk met pin.
  • Medewerkers kunnen gasten erop wijzen als er iets niet volgens de voorschriften gaat en bij niet opvolgen v.d. aanwijzingen de toegang kunnen weigeren.
  • Het terras zal bij mooi weer ook een mogelijkheid zijn om te komen eten en ook hier is het wenselijk om te reserveren. Daar zullen overwegend dezelfde maatregelen gelden als hierboven beschreven. Op locatie en onze site en FB-pagina zijn deze regels en voorschriften duidelijk zichtbaar.

De deelnemers staan te popelen om weer iets te gaan doen maar ook horen we veel vaste klanten die graag weer willen langskomen. Wij hebben ze erg gemist! En als dit dan allemaal weer goed loopt hopen we per 01-07 op verdere uitbreiding.

Tot die tijd zal iedereen het allemaal nog wel een beetje thuis zelf moeten doen en daarom heeft een van onze deelnemers uit de keuken samen met Stef de kok-begeleider bedacht dat het wellicht leuk zou zijn om een recept bij te voegen van een heerlijk rijst-curry-gerecht waar je thuis mee aan de slag kunt.

Blijf allen gezond en hopelijk tot binnenkort ziens in de eeterie of op ons terras!

Namens het hele Horeca-Catering-Team WerkPro